1. nov. 2010

Spill eller lær?

Jeg vil her kommentere spørsmål 3 i forrige innlegg. "En omfattende bruk av IKT trenger ikke nødvendigvis å gjenspeile faglig bruk, men kan dreie seg om omfattende bruk av spill, musikk, film, chat, osv" (ITU-monitor 2009: 22), skriver de om elevenes bruk av PC i skolen. Hvor omfattende denne bruken er har ikke ITU-monitor gått inn på, mens faglig bruk av IKT og faglig relevant IKT- kompetanse er underøkt med spørreundersøkelene og test av digitale ferdigheter blant elever og lærere.

Men hvor mye tid av skoledagen bruker elever på spill? Helt sikkert er det at noen elever ikke spiller i det hele tatt, mens andre bruker svært mye tid til dette.  Etter mitt skjønn har man god grunn til å frykte at elever som spiller i friminutt og fritimer mister fokus på læring også i læringssituasjoen. De fristes dessuten til å bygge "PC-borger", som lærerne kaller det, i undervisningen. De plasserer seg i en lang rekke bakerst i klasserommet med pultene slik at lærerne ikke kommer til bak dem for å se hva de har på skjermene.

Lærere med autoritet og god klasseledelse klarer å stoppe slikt. Men det er ikke ren gjetting når jeg påstår at det foregår mye av denne type aktivitet i norske klasserom. Når det i dag er  innført en PC-ordning med en bærbar PC pr elev i de fleste videregående skoler vil det kreve mer av lærerne som ledere. For skoleiere og skoleledere forplikter en slik endring av lærerens arbeidssituasjon til å sørge for styrking av lærerens kompetanse på klasseledelse. Gjerne i form av etterutdanning!

3 kommentarer:

  1. Men pc-spill og pc-spill er ikke nødvendigvis samme greie. Schaffer og Gee skriver i hver sin artikkel i kompendiet om pc-spill med stort læringspotensiale - det vitner om oss og skolen som innvandrere og uopplyste at vi ikke har forstått og tatt i bruk dette potensialet enda.

    SvarSlett
  2. Hørte Derek Robertson (National Advisor fra Learning and Teaching Scotland på Utdanningskonferansen.no (Flesland 25.-26.10). Han kunne fortelle at spill er integrert i elevenes læringsarbeid i stor skala i svært mange skoler i Skotland. Fascinerende presentasjon. SEkretariatet er i ferd med å gjøre presenatsjonene tilgjengelig.Prøv Utdanningskonferansen.no og Derek Robertson over helga.

    En av masterstudentene våre leverte masteravhandling om spill og spillere i sosmmer. Også interessant. Legger den i mappa FAgstoff.

    SvarSlett
  3. Dette er en interessant utfordring for oss i skolen. Vi på Hitra har nettopp startet ett to-årig utviklingsarbeid i forhold til undervisning og vurdering. Planen min er å integrere det digitale arbeidet i dette utviklingsarbeidet ved egen skole. På planleggingsdagen vi hadde i forrige uke hadde vi derfor forelesere fra Bro Aschehoug på besøk for å sette oss i gang. Den ene foreleseren snakket da om elever som utvikler depresjoner på grunn av for mye PC-spilling! ? Er det evt. forskning som bekrefter dette? Jeg så også et program på TV en kveld som viste en enkel undersøkelse i forhold til hva ulike spill kan føre til i forhold til barns empetiske evner. Her ble det forholdsvis enkelt påvist at barn empatiske evner svekkes betraktelig i løpet av 20 minutters spilling av voldelige spill.
    Dette er vel kanskje noen små eksempler som kan fortelle oss noe i forhold til å forstå oppgaven vi har i forhold til spill i egen undervisning. Mange gode pedagogiske spill er jo lett å ta i bruk i klasserommet, men det er vel ikke disse elevene bruker i fritimer og friminutt?
    Enig med deg, Anja, i at det med klasseledelse blir vesentlig i forhold til læring og i forhold til holdningsarbeid og danning:-)

    SvarSlett