10. nov. 2010

Pedagogisk ledelse: transformasjon av verdier og mål til praksis

Nå tar jeg meg den frihet å tenke bort alle andre aspekter ved utvikling av en digitalt kompetent skole, og så prøver jeg å se på pedagogisk ledelse av en gruppe lærere med fokus på utvikling av deres faglige og fagdidaktiske kompetanse når det gjelder å lære ved bruk av IKT.

Skolens ledelse burde ha brukt ITU-mentor som ståstedsanalyse, skolen burde ha investert i optimal infrastruktur, skolen burde ha hatt en ledergruppe som var særlig opptatt av å støtte opp om utviklingen av kompetanse og skolekultur for læring med IKT. Men sett at at det var en mellomleder som ville gjøre noe, selv om ikke alt dette var på plass. Hvordan kunne denne mellomlederen gått fram i sin pedagogiske ledelse?

Nå kan ikke jeg nok om Nonaka og Takeuchis middle up-midle-down ledelse, men jeg synes umiddelbart det høres rimelig ut at mellomlederen er bindeleddet som kobler sammen kunnskapsprosessen som medarbeiderne må inn i med målene ledelsen har satt. Halvorsen trekker også fram mellomlederen som den som ”har innsikt i de faglige og didaktiske mulighetene på sitt område” for å ”utforske - og utvide- elevenes og lærernes handlingsrom for kunnskapsutvikling ved bruk av IKT” (2010)

Når jeg forsøker å tenke videre ut fra egen erfaring vil jeg si at det mellomlederen kan gjøre er blant annet å:
1.      Sende lærere på kurs, etterutdanning og gjerne videreutdanning i læring med IKT, knyttet til sine fag
2.      Sette fokus på grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy i fagene
3.      Sette fokus på digital dannelse
4.      Sette fokus på og finne løsninger i forhold til misbruk av IKT, som f eks juks på prøver
5.      Sette fokus på mediers betydning for unge mennesker identitetsskaping i dag
6.      Ta opp med lærerne hva læring med IKT har å si for vårt syn på kunnskap
7.      Sette fokus på formaldannelse: hvilke læringsstrategier trenger elever som lærer med IKT som redskap?
8.      Oppmuntre, støtte og involvere seg i forsøk som lærere gjør med å fornye sin didaktikk og evaluere forsøkene sammen med dem (Walk the walk)
9.      Skape teamfølelse og gode praksisfellesskap hos lærerne


 Når det gjelder punkt 7) er det grunn til å anta at det er overføringsverdi i erfaringene som Bratholm ( 2008) trekker fram fra et forskningsprosjekt med bruk at digitale mapper. Det er tre suksessfaktorer når det gjelder å opprette produktive læringssituasjoner med IKT som verktøy . Disse er:
  • Lærernes evne til å samarbeide i lærerteam
  •  Lærernes kompetanse til å utarbeide et didaktisk helhetsopplegg
  • Lærernes motivasjon til å utvikle e-læringsledelse og bruke IKT
Det er en utfordring for mellomlederen å styrke samarbeidskulturen og samarbeidskompetansen hos lærere i den videregående skolen siden man her har tradisjon for en mer individualistisk praksis.

Dessuten burde denne mellomlederen være såpass digitalt kompetent selv at han kunne få lærene med å bruke digitale media i den pedagogiske ledelsen. Hva med en mellomleder som oppretter digitale diskusjonsfora der han tar opp viktige saker med medarbeiderne  - og venter med møte til det er klart for å oppsummere? Hva med en mellomleder som blogger om alle mulige skoletema og som oppfordrer lærerne til å legge inn kommentarer? Hva med en mellomleder som setter opp alle planer og systematiserer det pedagogiske utviklingsarbeidet på nettvibes.com sammen med lærerne?  Gjennom at lærerne lærer (driver utviklingsarbeid) med IKT vil de få mulighet til å gjøre førstehåndserfaringer med å lære med IKT, erfaringer som man ikke kan lese seg til. De får også anledning til å gjøre erfaringer på en kollektiv arena.

Kilder:

Bratholm, B. 2008. Om bruk av digitale mapper på to grunnskoler. Nordic Journal of Digital Literacy, 3/2008
Nonaka, I. & Takeuchi, H. 1995. The Knowledge-Creating Company Oxford: Oxford U.P.

Halvorsen, K.A. (2010) Kompetent klasseledelse - ledelse, læring og mestring i teknologitette klasserom. Under publisering

1 kommentar:

  1. Det er viktig å holde fast på det perspektivet som du konkretiserer så mangfoldig her, Anja. Det er MYE mellomlederen kan gjøre. Hva som virker på den enkelte arbeidsplassen, er kontekstuelt betinget. Alle "tiltak" man setter i gang, må være forankret i en oppriktig nysgjerrighet: hva er det som inspirerer mine kolleger til å prøve nye ting? Hva er det som gir dem energi? Hvordan kan vi utløse denne energien (som enkelte skjuler ganske godt)?
    På samme måte som toppledere, må også mellomlederne søke de gode alliansepartnerne blant kollegene, danne allianser...

    SvarSlett