28. des. 2013

Verdens beste videregående i Nordland

Mens Utdanningsetaten i Oslo kommune slår fast at Oslo har de beste videregående skolene, så kan jeg bare konstatere at Nordland ligger nest nederst på lista over kvalitet i vgs i rapporten Kvalitetsforskjell mellom videregående skoler.

De videregående skolene i Nordland er nest dårligst i kvalitet (Finnmark er nederst i tabellen). Dette er det vanskelig å ta inn over seg, må  jeg si. Jeg synes vi har jobbet godt de siste åra med utviklingsprosjektet En bedre skole og med Ny giv. Monner dette ikke? Når jeg leser tilstandsrapporten for videregående opplæring i Nordland 2012 så ser jeg at der er framgang på flere områder. Likevel må vi se på realitetene i at de sikreste indikatorene vi har viser at kvaliteten ikke er god nok i Nordland. Forskerne Torberg Falch og Bjarne Strøm skriver at skolekvaliteten framkommer i en samleindikator som oppsummerer skolebidraget fra de seks indikatorene:
  • Fullført videregående innen fem år etter avsluttet grunnskole.
  • Deltatt i videregående opplæring alle semestre etter avsluttet grunnskole til og med 6. semester.
  • Fullføring til normert tid.
  • Gjennomsnittlig standpunktkarakter på vitnemålet.
  • Gjennomsnittlig eksamenskarakter på vitnemålet.
  • Gjennomsnittskarakter på avsluttende eksamen i norsk hovedmål og sidemål.
Uten at jeg skal påstå at jeg har forstått det forskerne skriver til fulle, mener jeg å kunne se at de legger stor vekt på studiekompetanse som kvalitet i videregående opplæring; her er det snakk om vitnemål og om karakter i hovedmål og sidemål, altså om indikatorer knyttet til elever som avslutter videregående med en studiekompetanse. Dette synes jeg er på sin plass og det er interessant at man her ser på kvalitet med fokus på den allmenndannende videregående skole i en tid der det har vært svært stort fokus på yrkesfaga (med rette).

Forskerne har funnet at skolekvaliteten er uavhengig av skolestørrelsen, men at den tenderer til å være bedre dess større andel av elevene som går på et studieforberedende utdanningsprogram. Noe som jeg må si ikke er overraskende når jeg ser på indikatorene. Rapporten gir ikke svar på hvilke årsaker som ligger bak forskjellene i kvalitet, men peker på noen skolerelaterte mulige årsaker og noen som ligger utenfor skoleeiers kontroll. En av de viktigste mulige årsakene som trekkes fram er tilgangen på kvalifiserte og oppdaterte lærere. Jeg tenker det er bra at det jobbes bevisst med rekrutteringspolitikk og rekrutteringstiltak i Nordland fylkeskommune.

Skolene i Nordland kommer ikke særlig bra ut i denne rapporten. Samtidig mener jeg at jeg jobber i verdens beste videregående skole, hvordan er det mulig? Jo, det har seg slik at dette er mitt  mantra! Et mantra som ligger som et lydteppe i mitt daglige virke. En av grunnene er at det er våre barn(ungdommer) som går i denne skolen - Nordlands ungdommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar