De videregående skolene i Nordland er nest dårligst i kvalitet (Finnmark er nederst i tabellen). Dette er det vanskelig å ta inn over seg, må jeg si. Jeg synes vi har jobbet godt de siste åra med utviklingsprosjektet En bedre skole og med Ny giv. Monner dette ikke? Når jeg leser tilstandsrapporten for videregående opplæring i Nordland 2012 så ser jeg at der er framgang på flere områder. Likevel må vi se på realitetene i at de sikreste indikatorene vi har viser at kvaliteten ikke er god nok i Nordland. Forskerne Torberg Falch og Bjarne Strøm skriver at skolekvaliteten framkommer i en samleindikator som oppsummerer skolebidraget fra de seks indikatorene:
- Fullført videregående innen fem år etter avsluttet grunnskole.
- Deltatt i videregående opplæring alle semestre etter avsluttet grunnskole til og med 6. semester.
- Fullføring til normert tid.
- Gjennomsnittlig standpunktkarakter på vitnemålet.
- Gjennomsnittlig eksamenskarakter på vitnemålet.
- Gjennomsnittskarakter på avsluttende eksamen i norsk hovedmål og sidemål.
Forskerne har funnet at skolekvaliteten er uavhengig av skolestørrelsen, men at den tenderer til å være bedre dess større andel av elevene som går på et studieforberedende utdanningsprogram. Noe som jeg må si ikke er overraskende når jeg ser på indikatorene. Rapporten gir ikke svar på hvilke årsaker som ligger bak forskjellene i kvalitet, men peker på noen skolerelaterte mulige årsaker og noen som ligger utenfor skoleeiers kontroll. En av de viktigste mulige årsakene som trekkes fram er tilgangen på kvalifiserte og oppdaterte lærere. Jeg tenker det er bra at det jobbes bevisst med rekrutteringspolitikk og rekrutteringstiltak i Nordland fylkeskommune.
Skolene i Nordland kommer ikke særlig bra ut i denne rapporten. Samtidig mener jeg at jeg jobber i verdens beste videregående skole, hvordan er det mulig? Jo, det har seg slik at dette er mitt mantra! Et mantra som ligger som et lydteppe i mitt daglige virke. En av grunnene er at det er våre barn(ungdommer) som går i denne skolen - Nordlands ungdommer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar