10. des. 2010

Framtidas skolebibliotekar

Risikoen er der for at digitaliseringa fører til en oppfatning om at eleven eller studenten ikke trenger å gå inn i det fysiske biblioteket. Derfor må vi i opplæringa bruke biblioteket på en slik måte at elevene blir vant med å være der og at de opplever biblioteket som et godt sted å være for å lære. Jeg er overbevist om at biblioteket blir en viktigere, og ikke en mindre viktig, læringsarena i framtida. Men da må andre kvaliteter ved biblioteket enn utlån løftes fram. Her tror jeg bibliotekarenes kompetanse er helt essensiell. Bibliotekarene skal ikke bli lærere, men skolebibliotekarer bør være pedagoger av et eget slag: informasjonspedagoger kan vi kanskje kalle dem? Hva bør en bibliotekar i framtida være god på?

2 kommentarer:

  1. Flott, Anja! Jeg er helt enig med deg (om jeg er aldri så mye digitalt avhengig), vi trenger gode bibliotekarer!
    Informasjonspedagoger - den likte jeg:-) - og føyer til; med et digitalt tilsnitt;-))

    SvarSlett
  2. Ikt modulen har fått augene opp for mykje. Ja, skulebiblioteket må følge med i tiden. Vi er så liten skule at det blir nok alltid ein lærar som har litt tid som ansvarleg på biblioteket elles må lærarne sjølv vera der med elevane. Veit at folkebiblioteket vårt har Wii-spill og har skipa til konkuranse for publikum...

    SvarSlett