5. des. 2010

Ad fontes - biblioteket i en kompetent skole: en læringsnøkkel

Nå skal vi bygge nytt bibliotek som vil stå ferdig om tre år. Vi tenker at biblioteket skal utvikles mot å bli et fullverdig Læringssenter i denne betydningen:

En fysisk sammenføring av bibliotek,
data, leseplasser, grupperom etc. og en samorganisering av tilhørende brukerstøttefunksjoner sammen med en pedagogisk tilrettelegging som sikrer at samspillet mellom læringsressurser, støttefunksjoner og elever gir optimal læring.

Målsettingen må være i enda større grad å integrere biblioteket i den pedagogiske virksomheten, både i læringsarbeidet til elevene og i lærernes læring. Det er da ikke bare et spørsmål om det fysiske biblioteket, eller om hva biblioteket inneholder av læringsmidler og redskaper. Dette er selvsagt viktig nok, men hvordan kan biblotekets ressurser tenkes inn i planlegging av læring og i skolens læringskultur? Biblioteket vil kunne være en viktig verdibærer, det kan inneholde ikoniske elementer og aktiviterer som formidler skolens dannelsesoppgave. Som eksempel på hva dette kan være sakser jeg et utdrag fra Norsk Bibliotekforenings leder Svein Arne Tinnesands kronikk i Klassekampen 5.juli i år:

" For eksempel har skolebiblioteket på Sandvika videregående i Bærum satt i gang et forsøk med "Bråk i biblioteket". To og to lærere utfordres til å ta en debatt, en elev er ordstyrer. Arrangementet foregår i midttimen og elever som er interessert kan høre på og delta i ordskiftet. Her fristilles elever og lærere og kan opptre på likefot. Mange elever er engasjert i samfunnsspørsmål og debatt, her har de muligheten til å lytte eller delta. I tillegg fremmes det et fellesskap på tvers mellom lærere og elever, som baserer seg på interesse og engasjement".

Da vil biblioteket kunne bli, som tittelen på Tinnesands kronikk sier, - en læringsnøkkel.

4 kommentarer:

  1. Interessant tiltak ved Sandvika vgs! Det har forundret meg hvordan mange skoler har et liksom vanntett skille mellom bibliotekars og lærers arbeid, hvorfor ikke mer samarbeid og overlapping? Og hvorfor har skolene bare èn bibliotekar? Jeg tror ikke det bare er et økonomisk spørsmål. Biblioteket burde være skolens hjerte. Et siste spørsmål: Hvorfor kan ikke skolebiblioteket være åpent på kveldstid - evt. at en så på muligheter for samdrift mellom skolebibliotek og folkebibliotek?

    SvarSlett
  2. Vi har et fantastisk samarbid her, og biblitekarer som har videreutdannet seg i pedagogsikk og som jeg har med inn i timene og som har samarbeid med elevtjenster og driver med mye spennende. Hos oss er biblioteket virkelig skolens hjerte. Har faktisk brukt det utrykket flere ganger selv, så det var så fint at du også tenker slik.

    Så er det bare å bli enda bedre :-)

    SvarSlett
  3. Så spennende å høre. Vi skal rennovere skolen vår de to-tre neste årene. Gleder meg til å få vite mer om hvordan jobben hos dere utvikler seg slik at jeg kan "stjele" noen tips, ideer og tanker.
    På en skole jeg jobbet en periode for noen år siden hadde vi mediatek, bibliotek og skolekjøkken i samme lokaler. Flotte tanker, men det ga oss noen utfordringer men jeg ser helt klart i ettertid at mulighetene absolutt ikke var utnyttet godt nok. Det sier meg at det er tankene omkring og ikke de fysiske rammene som er de største barrierene.

    SvarSlett
  4. Hei Anja
    Dette høres flott ut. På en liten skole, slik som den jeg leder, sliter vi litt med å bygge opp et godt nok bibliotek. Vi har bokbuss en gang pr. mnd, og det skal sies at elevene er flinke til låne bøker. Jeg sliter mest med purringer på manglende leveringer:-/ Ellers får vi tilsendt bøker fra kommunebiblioteket. Dessverre har vi lite penger i driftsbudsjettet til å kjøpe bøker til biblioteket. En sak til drøfting i lederforumet kanskje:-)

    SvarSlett