21. sep. 2010

"On what we do we ground our understanding of the world"

Professor Margaret Mackey foreleste idag om grunnleggende ferdigheter " Basic skills revisited" på konferansen Tekst og tegn i Trondheim. Hun har blant annet skrevet boken Literacies across media -playing the text (2002) og har forsket på literacies. I dag snakket hun om " How I myself became literate". Dette gav mange assosiasjoner til denne bloggen der jeg nettopp har forsøkt å se på egen danningshistorie. Hun så på hvilke ressurser i form av kulturelle artefakter som var tilgjengelig for henne og på de aktiviterer og handlinger som var en del av  hennes tilegnelse av literacies og kan av dette finne ut noe om "how we ground our understanding of the literate world". Hun fant ut blant annet at:
  • literacy is embedded and embodied ( = literacy er innvevd i konteksten og kroppsliggjort)
  • we develope "vernacular stategies"  for understanding  (= dagligsspråkforståelse / midlertidig forståelse?)
  • we create schemas and mental maps acsessing the legible environement (av verden, for eksempel om tid og rom)
  • we are drawing on multimodal ressources
Særlig ser hun på at det ikke er helt riktig å påstå at artefaktene er blitt multimodale i dag, men at de på 50-60 tallet stort sett var monomodale, slik det har blitt hevdet. Hun har samlet et materiale av bøker og andre tekster, gjenstander,  steder, osv for å "look at the way I became literate". Hun er også opptatt av at boka har sin affordans i at den gir teksten permanens. Den holder ordene fast, i ro, og vi kan bla opp igjen og forsikre oss om at de fortsatt er der.

Lesesenteret har en tekst om lesing der noen av hennes poenger er mer fyldig presentert
http://lesesenteret.uis.no/forskning/forskeren_i_farta/article8422-4032.html

2 kommentarer:

  1. Når jeg leste dette; siste del om hvor greitt det er å lese tekst fra bøker/papir, kom jeg til å tenke på hvordan munkene i sin tid hadde det: overgang fra pergamentruller til bøker.

    Dere har kanskje alle sett videoen som ble laget hos NRK i sin tid;-)

    Medieval helpdesk:
    http://www.youtube.com/watch?v=pQHX-SjgQvQ&feature=channel

    Oppfølgeren: http://www.youtube.com/watch?v=0cmty7csYSw&feature=channel

    SvarSlett
  2. Interessant innlegg, Anja. Et godt poeng dette at multimodalitet ikke er noe som er nytt: enhver samtale mellom mennesker er multimodal så det holder, - og overgår de fleste digitale framstillingsformer: lyd, bevegelse, lukt, synsinntrykk. Og boka, med skrift, bilder, og den taktiliteten som mange synes å sette stor pris på.Det at den fastholder ordene, synes jeg er et godt poeng. Og så skaper den en oversikt som er vanskelig å gjenskape på skjerm. Det er ikke sikkert disse fortrinnene "går over" med tida. DErfor bør vi vel diskutere mer hvilke bøker vi vil ha i framtida, og hvordan vi skal bruke dem, f. eks. i skolen - heller enn OM vi skal ha bøker i det hele tatt.

    SvarSlett