I Kunnskapsløftet Stm.30. Kvalitet for læring legges det vekt på digital kompetanse som en grunnleggende ferdighet som eleven skal bruke, og tilegne seg, i alle fag: "Kvalitetsutvalget definerer «basiskompetanse» som en del av en helhetlig kompetanse. Denne basiskompetansen defineres av utvalget som lese og skriveferdigheter, regneferdigheter og tallforståelse, ferdigheter i engelsk, digital kompetanse, læringsstrategier og motivasjon (innsats og utholdenhet) og sosial kompetanse" (s.31).
Gode greier tenkte jeg - som mange ganger har diskutert omfattende læreplaner med kolleger og sukket over alt det avanserte elevene skal lære før de har lært det grunnleggende. Men en av disse ferdighetene var spesielt uklar for meg: nemlig digital ferdighet. I denne bloggen vil jeg utforske hvordan digital kompetanse som grunnleggende ferdighet kan beskrives pr idag - og hvordan den vil måtte gjenbeskrives i lys av utviklingstrender i skole og samfunn.
Jeg begynner med å spørre hvordan vi kan beskrive den kompetansen en digitalt kompetent elev innehar? Da kan jeg vel bare gå til læreplanene i fag? Der står det hva elevene skal beherske i alle fag på hvert trinn. Eller?
God ide, Anja! Skal bli spennende å følge deg;-)
SvarSlettGod start, Anja. Skal bli interessant å se hva du sier om det du finner i læreplanene. mange var skeptiske til den måten de brukte ferdighetsbegrepet på da de kom. Skulle heller brukt "kompetanse" eller "dannelse"?
SvarSlettHei igjen, Anja!
SvarSlettJeg har akkurat lest et par ekstra kapitler av Veen og Wrakking (Homo Zappiens: growing in a digital age, kapittel 3 og 4). Jeg tror disse to kapitlene vil være interessante også for deg - siden du spør om det er relevant å lese læreplaner for fag for å finne ut hvilken kompetanse en digitalt kompetent elev innehar - dette sier nemlig kapittel 3 (og 4) mye om!
Begrepet digital kompetanse er etter min mening et kontekstavhengig begrep i den forstand at innholdet er bestemt av den tiden vi lever i. Ser vi tilbake til en tid før begrepet ble født, ville en presisering inneholde grunnleggende programmering i Basic, enkel tekstbehandling, lagring og kunnskaper om hvordan den hersens skriveren vi kunne få den hersens skriveren til å virke. (Vi som har levd en stund, kan nok alle skrive under på at å få en skriver til å fungere slik vi ønnsket, kunne være en diger bøyg!
SvarSlettI dag er det overhodet ikke slike ting vi tenker på når vi snakker om digital kompetanse.